Jika dilihat pada soalan temubual yang telah dijalankan kepada
beberapa orang mad’u, dapat kita lihat banyak jawapan dan permasalahan yang
dihadapi oleh mad’u tersebut. Antara permasalahannya ialah, kelas yang terlalu
padat dan kebiasaannya habis terlalu lewat menyebabkan badan berasa letih.
Maka, mereka mengambil keputusan untuk berehat ataupun tidur sebentar dan
akhirnya terlepas waktu solat jumaat. Antara lain juga, terdapat juga mad’u
yang tidak mempunyai kenderaan untuk ke masjid. Selain itu, terdapat juga orang
yang meninggalkan solat jumaat kerana terlalu asyik dengan hal dunia. Perkara-perkara
seperti ini menjadi permasalahan kepada mereka untuk menunaikan solat jumaat.
Jika kita lihat, terlalu ramai golongan mahasiswa dan masyarakat luar yang
sering meninggalkan solat jumaat.
Pendekatan Dakwah yang boleh diambil
Terdapat banyak alasan dan masalah bagi orang yang meninggalkan
solat jumaat. Perkara ini tidak boleh dipandang enteng dan jika dibiarkan akan
menjadi barah dalam kehidupan masyarakat hari ini. Antara pendekatan yang boleh
diambil mengenai perkara ini ialah:
1.
Mengurangkan kelas pada hari jumaat. Pendekatan ini sangat penting
untuk diambil kerana majoriti mad’u mempunyai kelas yang padat pada hari
jumaat. Seharusnya, pihak yang bertanggungjawab memberi ruang kepada pelajar
mahupun pensyarah untuk menunaikan solat jumaat. Terdapat juga kelas yang jarak
waktunya sangat dekat dengan waktu solat jumaat. Hal ini akan menyukarkan
pelajar atau pensyarah sendiri untuk bersiap-siap bagi menunaikan solat jumaat.
Perkara ini menjadi punca utama bagi kebanyakan mad’u yang meninggalkan solat
jumaat. Mereka merasa letih untuk pergi menunaikan solat jumaat ekoran kelas
yang padat. Maka pendekatan dengan mengurangkan kelas pada hari jumaat sangat
wajar untuk diadakan bagi memudahkan pelajar dan juga kakitangan bersiap sedia
untuk menunaikan solat jumaat. Hal ini sekurang-kurang dapat menghapuskan
alasan golongan yang meninggalkan solat jumaat dengan alasan kelas yang terlalu
banyak dan sebagainya.
2.
Uslub mauizah hasanah dapat
dilakukan menggunakan teknik seperti pidato dan ceramah yang berunsur nasihat
dan pengajaran yang baik. Sebagai contoh memberi kefahaman yang mantap dengan
menyatakan kewajipan melakukan solat Jumaat sebagaimana kefardhuan melakukan
solat fardu 5 waktu sehari semalam. Selain itu, kami juga turut memberi
peringatan kepada mereka tentang kematian yang boleh datang pada bila-bila masa
sahaja. Firman
Allah
Wahai orang-orang yang beriman! apabila diserukan azan (bang) untuk
mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid)
untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat)..
(Jumuah:63,9)
Seterusnya,
menyatakan janji baik dan ganjaran pahala Allah kepada hambanya yang taat
perintahnya.
Wahai orang-orang yang beriman!
apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,
maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan
mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu);
yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang
sebenarnya),
(Jumuah:63,9)
Aktiviti urusniaga yang berjalan seperti restoran, kedai-kedai alat
tulis dan buku perlu ditangguhkan terlebih dahulu. Bagi peniaga dan pekerja dijanjikan
rezeki yang luas sekiranya meninggalkan perniagaan demi menyahut seruan
melakukan solat Jumaat . Firman Allah
Maksudnya:
dan apabila mereka
mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau
(mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya Dengan
meninggalkan Engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah). Katakanlah (Wahai
Muhammad:" pahala - balasan) Yang ada di sisi Allah, lebih baik dari
hiburan dan barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.
(Jumuah:63,11)
Ayat ini jelas menerangkan kepada
kita bahawa apabila berkumandangnya azan, tangguhkan segala urusan jual beli
dan pergi menunaikan solat jumaat bagi golongan yang difardhukan solat jumaat. Para
ulama bersepakat bahawa urusan jual beli perlu ditangguhkan apabila
berkumandangnya azan kedua. Bagi wanita pula, mereka boleh untuk berurusniaga,
tetapi hanya sesama wanita sahaja. Pada hari ini dapat kita lihat, peniaga itu
sendiri tamak untuk mendapatkan keuntungan. Mereka tidak sanggup untuk
meninggalkan perniagaan mereka dan tidak mengutamakan solat jumaat kerana pada
waktu itu merupakan waktu puncak iaitu waktu tengahari dan ramai pelajar
mahupun pensyarah atau kakitangan yang ingin mengisi perut mereka dan
sebagainya. Maka pendekatan yang perlu diambil adalah pihak universiti perlu
mengadakan peraturan dengan menetapkan bahawa pihak peniaga perlu menutup atau
menangguhkan perniagaan mereka sebelum azan pertama berkumandang. Perkara ini
bagi memudahkan para peniaga dan para pelajar bersiap sedia untuk pergi
menunaikan solat jumaat. Dengan pendekatan ini mungkin dapat mengurangkan kadar
golongan yang meninggalkan solat jumaat.
3. Masalah
tidak mempunyai kenderaan untuk ke masjid ataupun kolej terlalu jauh dan
sebagainya. Jika dilihat, pihak universiti telah memperuntukkan bas bagi
pelajar lelaki untuk ke masjid bagi menunaikan solat jumaat. Perkara ini
hanyalah dijadikan alasan bagi mereka untuk tidak menunaikan solat jumaat.
Namun, sebagai seorang da’ie, kita boleh mengambil pendekatan dengan berbuat
baik terhadap mereka dan ‘slow talk’ dengan mengajak mereka untuk
menunaikan solat jumaat. Jika kita mempunyai kenderaan seperti motor atau
kereta, boleh untuk kita mengajak golongan ini untuk pergi bersama-sama ke
masjid. Dengan itu mereka tidak dapat menggunakan alasan tidak mempunyai
kenderaan dan sebagainya. Selain itu, kita sebagai da’ie, perlulah mendekati
mereka dan cuba untuk memahami situasi mereka dan mengapa mereka tidak
menunaikan solat jumaat. Sediakan jawapan-jawapan yang boleh mematahkan alasan
mereka disamping mengajak mereka untuk menunaikan solat jumaat. Hal ini sedikit
sebanyak akan memberi kesan kepada mad’u itu sendiri.
4. Jika
dilihat pada pengetahuan mad’u mengenai solat jumaat, majoritinya tahu tentang
hukum meninggalkan solat jumaat. Mereka mengetahui bahawa meninggalkan solat
jumaat merupakan suatu dosa. Maka, pendekatan yang boleh diambil adalah da’ie
perlu mendekatkan diri dengan golongan ini serta menceritakan lebih lanjut dan
mendalam mengenai hukum orang yang meninggalkan solat. Selain itu, seorang
da’ie boleh memuji seseorang mad’u itu kerana mengambil tahu tentang hukum
solat. Namun, diselitkan juga nasihat dan dorongan untuk mereka menunaikan
solat jumaat. Kadang-kadang mereka mempunyai niat untuk menunaikan solat
jumaat, tetapi mungkin terdapat perkara-perkara yang menyebabkan mereka
meninggalkannya. Para da’ie perlu memahami mad’u dan menceritakan
kemungkinan-kemungkinan yang bakal dihadapi di kemudian hari. Da’ie boleh
mengingatkan serta bercerita mengenai kebaikan-kebaikan solat jumaat dan
mengapa diwajibkan solat jumaat keatas kita.
5. Seterusnya,
pendekatan lain yang boleh diambil adalah, da’ie itu sendiri perlu mengenal
pasti golongan yang meninggalkan solat jumaat dan melakukan pendekatan dari
sudut Emosi iaitu melalui nasihat yang baik dan menuturkan kata-kata yang
lunak, mesra dan menampilkan sikap lemah-lembut. Cara ini menepati dengan gaya
Rasulullah sebagaimana firman Allah
Maksudnya:
maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah
(kepadamu Wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka
(sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras
hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. oleh itu maafkanlah mereka
(mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi
mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan
hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah
bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah,
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.
(Imran:3,159)
Kadang-kadang kita tidak perlu
melihat jauh, berkemungkinan juga orang yang berhampiran dan dekat dengan kita
adalah antara golongan yang meninggalkan solat jumaat. Maka, kenal pasti
golongan ini dan dekati mereka dengan pelbagai cara. Terdapat golongan yang
tidak pernah menunaikan solat jumaat, maka pendekatan dakwahnya berlainan
dengan golongan yang sekali sekala meninggalkan solat jumaat. Di sini pendakwah
perlu bijak dalam mempengaruhi situasi seseorang mad’u. Terdapat sesetengah
mad’u yang anti melihat golongan pendakwah kerana bagi mereka golongan
pendakwah ini suka menjaga tepi kain orang lain. Maka, golongan seperti ini
kita perlu didekati dengan perlahan-lahan dengan menunjukkan sikap yang baik
dan berhikmah. Di dalam dakwah juga, hikmah itu penting bagi seorang pendakwah.
Dengan berdakwah secara berhikmah dapat menarik mad’u untuk mendengar apa yang
hendak disampaikan oleh da’ie.
6. Uslub Mujadalah adalah satu kaedah menyampaikan mesej dakwah secara
berbahas dan berbincang dengan para mad’u. Melalui pendekatan dakwah ini, kami
telah berjumpa dengan beberapa mad’u kami yang sengaja meninggalkan solat
jumaat secara sengaja walhal mereka tahu bahawa solat jumaat itu adalah wajib
bagi mereka. Melalui pendekatan ini, kami telah berhujah kepada mereka bahawa
tindakan mereka ini adalah salah di sisi agama dan menasihatkan mereka agar
mengambil berat akan hukum-hukum yang telah ditetapkan Allah.
7.
Pendekatan dari sudut Emperikal
iaitu cara didikan amali. Pendakwah boleh menggunakan cara
berjalan-jalan dengan rakan pada hari jumaat dan apabila tiba waktu solat
pendakwah terus memandu menuju ke masjid. Maka secara tidak langsung mad’u
tersebut akan turut menunaikan solat Jumaat. Sekiranya mad’u tersebut enggan,
perlulah diulangi sehingga 40 hari akhirnya ianya akan menjadi tabiat yang
baik.
8. Selain
itu, pihak masjid perlu melakukan aktiviti seharian bermula pada waktu pagi
hari Jumaat bagi menggalakkan hadirin
muslim melakukan solat Jumaat.
9. Pihak
berwajib seperti jawatankuasa masjid dan persatuan pelajar atau dari individu perlu
mengedar risalah tentang pensyariatan solat Jumaat dan hukum meninggalkannya
serta risalah-risalah atau pengisian khutbah Jumaat mengenai Islam bagi menarik minat individu.
Uslub ini disarankan oleh Rasulullah saw sabdanya “Permudahkanlah dalam urusan
agama dan jangan kamu menyusahkan dan khabarkanlah berita gembira dan jangan
kamu menjadikan mereka lari (dari Islam)”.
10. Uslub
Sindiran ditujukan kepada kemaksiatan yang berterusan melakukan. Oleh sebab ada
dalam kalangan mad’u kami yang sering meninggalkan solat jumaat secara sengaja
bahkan memandang enteng akan perkara ini, kami menggunakan kaedah ini dalam
berdakwah kepada mereka agar mereka sedar dan kembali ke pangkal jalan.
No comments:
Post a Comment