SYEIKH IBRAHIM AL-BAJURI
RIWAYAT HIDUP:
Nama sebenar beliau ialah Syeikh Ibrahim
al-Bajuri bin Syeikh Muhammad al-Jizawi bin Ahmad. Dinisbah kepada Bajur, iaitu desa
kelahirannya satu daerah di jajahan Manufah Mesir. Beliau diberi gelar dengan Burhanuddin
ertinya bukti agama, gelaran yang lazim disematkan daripada para ulama besar
dulunya bahkan sehingga kini.
Beliau dilahirkan pada tahun 1198 Hijrah (pada tahun 1783
masihi). Beliau membesar dipangkuan ibubapanya yang alim dan soleh. Oleh sebab
itulah beliau sentiasa dididik dengan ilmu agama dan beliau mempelajari
al-Quran dan memperbaiki bacaanya dibawah bimbingan ayahnya sendiri.
Pada tahun 1212 hijrah, beliau berangkat ke al-Azhar
untuk ketika menuntut ilmu dari guru-gurunya, ketika itu beliau berumur
14 tahun. Namun, tatkala pasukan Perancis menceroboh Mesir tahun 1213 Hijrah,
beliau keluar pergi ke Hizah dan bermukim di sana. Setelah Perancis
meninggalkan mesir pada tahun 1216 Hijrah (pada tahun 1801 masihi), beliau kembali
semula ke al-Azhar dan menyibukkan diri dengan pelbagai bidang ilmu.
PENDIDKAN:
Ketika di al-Azhar, Imam Ibrahim al-Bajuri sangat aktif
dan tekun untuk belajar dari guru-guru yang ada pada ketika itu. Beliau juga
mengikuti dari satu halaqah kepada halaqah yang lainnya. Kecerdasan beliau
sangat membantu keberhasilannya dalam memperoleh ilmu di al-Azhar walaupun pada
ketika itu keadaan al-Azhar kurang baik kerana baru sahaja selesai dari
penjajahan Perancis.
Syeikh Ibrahim
al-Bajuri seorang ulama yang sentiasa sibuk dengan belajar dan mengajar. Lidahnya
sentiasa basah membaca Al Quran dan berzikir kepada Allah swt. Beliau dilantik
menjadi Syeikhul Azhar pada tahun 1263 hijrah. Bahrul ilmi yang bermaksud
lautan ilmu merupakan antara gelaran yang
diberikan kepada beliau. Jika dilihat pada kitab karangannya, beliau mengarang
dalam pelbagai bidang ilmu islam.
Di antara guru-guru Imam Baijuri
1. Syeikh Muhammad al-Amir al-Kabir al-Maliki. Beliau
seorang ulama terkenal di Mesir. Seluruh ulama mesir ketika itu mengambil
ijazah dan sanad kepada beliau, bahkan sehingga kini rantaian sanad masih tetap
kepada beliau.
2. Syeikh Abdullah
as-Syarqawi. Beliau merupakan ulama yang alim dan terkenal di Mesir dan didunia
islam. Karangannya yang banyak membuat nama beliau terkenaldi seantero dunia
Tambahan lagi, beliau mendapat jawatan memimpin al-Azhar dan menjadi Syeikhul
Azhar iaitu ( kedudukan yang tertinggi di al-Azhar ).
3. Syeikh Daud al-Qal’aawi.
beliau merupakan ulama yang bijak dan arif.
4. Syeikh Muhammad Al Fudhali. [1]
Beliau seorang ulama al-Azhar yang alim dan sangat mempengaruhi jiwa Syeikh
Ibrahim al-Bajuri.
5. Syeikh Hassan Al Quwaisinni. Beliau adalah seorang ulama
yang hebat sehingga diberi tugas untuk memimpinan al-Azhar dan dilantik menjadi
Syeikhul azhar pada masanya. Kesemua gurunya terdiri daripada para ulama besar
dan terkemuka di zamannya.
Kitab karangan
Imam Baijuri
1. Hasyiyah Ala Risalah Syeikh al-Fadhali, merupakan ulasan
dan penjelasan makna " La Ilaha Illa Allah ". Kitab ini merupakan
kitab yang pertama beliau karang, ketika itu umur beliau sekitar dua puluh
empat tahun.
2. Hasyiyah Tahqiqi al-Maqam `Ala Risalati Kifayati al-`Awam
Fima Yajibu Fi Ilmi al-Kalam, kitab ini selesai pada tahun 1223 hijriyah.
3. Fathu al-Qaril
al-Majid Syarh Bidayatu al-Murid, selesai di karang pada tahun 1224 hijriyah.
4. Hasyiyah Ala Maulid Musthafa Libni Hajar, selesai pada
tahun 1225 hijriyah.
5. Hasyiyah `Ala Mukhtasor as-Sanusi, selesai pada taun 1225
hijriyah.
6. Hasyiyah `Ala Matni as-Sanusiyah, selesai pada tahun1227
hijriyah.
7. Tuhfatu al-Murid `Ala Syarhi Jauharatu at-Tauhid Li al-Laqqani,
selesai pada tahun 1234 hijriyah.
8. Tuhfatu
al-Khairiyah `Ala al-Fawaidu asy-Syansyuriyah Syarah al-Manzhumati
ar-Rahabiyyah Fi al-Mawarits, selesai pada tahun 1236 hijriyah.
9. ad-Duraru al-Hisan `Ala Fathi ar-Rahman Fima Yahshilu
Bihi al-Islam Wa al-Iman, selesai pada tahun 1238 hijriyah.
10. Hasyiyah `Ala
Syarhi Ibni al-Qasim al-Ghazzi `Ala Matni asy-Syuja`i, selesai di tulis pada
tahun 1258 hijrah, kitab ini merupakan kitab yang dipelajari di al-Azhar Syarif
sampai sekarang.
- Hasyiah ala Maulidil Imam Ibni Hajar Al
Haitami Tahun 1225 hijrah.
- Hasyiah ala Syarhi Sanusi Fi Ilmil Mantiq
Tahun 1225 hijrah.
- Hasyiah ala Matni Sullamil Munauraq Fi
Ilmil Mantiq karangan Syeikh Allamah Akhdari Tahun 1226 hijrah.
- Hasyiah ala Matni Samarqandiah Fi Ilmil
Balaghah (Bab Istiaarah) Tahun 1227 hijrah.
- Fathul Habiril Syarhu Matnil Tarshif
karangan Syeikh Abdur Rahman Isa Tahun 1227 hijrah.
- Hasyiah Bajuri ala Ummil Barahin Wa Aqaiq
karangan Al Allamah Syeikh Sanusi tahun 1227 hijrah.
- Hasyiah ala Maulidi Syeikh Ahmad Dardir
Tahun 1227 hijrah.
- Fathu Rabbil Bariyyah ala Ad Durratil
Bahiwah Nazam al Ajrumiah Tahun 1229 hijrah.
- Al Burdah Li abi Abdillah Muhammad ibn
Said al Bushiri Bisyarhi Al Bajuri karangan Imam Busyiri Tahun 1229
hijrah.
- Hasyiah ala Banati Su’ad Tahun 1234
hijrah.
- Tuhfatul Murid ala Syarhi Jauharatil
Tauhid karangan Syeikh Ibrahim Al Laqqani Tahun 1234 hijrah.
- Manhul Fattah ala Nuril Misbah Fi Ahkamil
Nikah Tahun 1234 hijrah.
- At-Tuhfatul Khairiyyah alal Fawaa’idid
Syansyuuriyyah Fi Maslahatil Waris Tahun 1246 hijrah.
- Ad Durarul Hisan ala Fathir Rahman Fi Ma
Yahshulu Bihil Islam Wal Iman karangan Al Allamah Zabidi Tahun 1238
hijrah.
- Risalah Syaghirah Fi Ilmi
Tauhid Tahun 1238 hijrah. Juga dikenali dengan nama Risalah Bajuri
Fil Tauhid. Risalah tersebut telah disyarahkan oleh ulama nusantara
terkenal iaitu Al Allamah Syeikh Muhammad Nawawi Al Jawi rhm. Syarah
tersebut berjudul Syarhu Tijanil Darariy Fi Risalah Bajuri Fi Tauhid
- Al-Mawaahibul Ladunniyah ala Syama’lil
Muhammadiah karangan Imam Tirmidzi Tahun 1251 hijrah.
- Hasyiah ala Syarhi Ibn Qasim al-Gazzi ala
Matni Syeikh Abi Suja’ (Fekah Mazhab Syafie). Pada tahun 1258 hijrah dan
merupakan karangan terakhir beliau.
Masih ada lagi kitab-kitab karya beliau, akan tetapi
tidak sempat beliau noktahkan. Antaranya :
1. Hasyiah ala Jam’il Jawami’, sempat mengarang hingga akhir
muqadimah.
2. Hasyiah ala Syarhi Sa’di alal Aqa’idil Nasafiah.
3. Hasyiah ala Minhaj, sempat mengarang hingga kitab jenazah.
4. Hasyiah ala Syarhi Manzumatil Syeikh Al Bukhari Fil
Tauhid.
Di Nusantara,
nama Syeikh Ibrahim Al Bajuri tidak asing bagi penuntut atau para santri di
Pondok atau Pesantren di Nusantara. Hal ini kerana, kitab beliau seperti
Tuhfatul Murid ala Syarhi Jauharatil Tauhid(Tauhid), Hasyiah ala Syarhi
Ibn Qasim al-Gazzi ala Matni Syeikh Abi Suja’ (Fekah Mazhab Syafie) dan
Tahqiqul Maqam ala Kifayatil Awam(Tauhid) amat masyhur digunakan dalam
pengajian. [2]
Dilantik
sebagai Syeikhul al-Azhar
Setelah Imam
al-Bajuri mendapatkan ilmu dari para gurunya akhirnya beliau diangkat menjadi
seorang tenaga pendidik di al-Azhar asy-Syarif. Dengan tekun dan penuh
keikhlasan beliau memulai kehidupannya dengan mengajar dan belajar sehingga
pada akhirnya beliau mendapat posisi yang tertinggi di al-Azhar, Oleh kerana kebijakan
dan kealiman beliau yang begitu menonjol dari kalangan ulama pada masa itu, beliau
diangkat menjadi Syeikhul al-Azhar menggantikan ash-Shofti yang telah meninggal
dunia. Beliau mula menjawat jawatan sebagai Syeikhul azhar berada pada tahun
1263 hijriyah sehingga akhir hayat beliau.
Peranan beliau didalam menghidupkan Minhaj al-`Asy`ariyyah
Pada masa hidupnya Syeikh Bajuri yang bermazhab `Asy`ari berkembang begitu pesat, tidak berbeza dengan masa pemerintahan Mamalik yang menyebarkan manhaj `Asy`ariyyah. Begitu juga pada masa al-Ayyubiyyah dari masa pemerintahan Salahuddin al-Ayyubi sehingga hilangnya al-Ayyubiyyah dan bertukar menjadi pemerintahan Mamalik.
Mazhab `Asya`irah merupakan mazhab ahlusunnah yang berkembang dari negeri barat di daerah Morocco sehingga ke negeri Indonesia, ketika mana Ibrahim al-Bajuri sudah mulai terdengar dan hidup mazhab yang berbeza dari mazhab ahlusunnah wal Jama`ah, iaitu mazhab Wahabi di bahagian timur negeri Hijaz. Ketika itu mereka belum dapat menguasai semenanjung Arab, aqidah mereka sangat bertentangan dengan mazhab ahlusunnah wal jama`ah yang dibawa oleh ulama-ulama terdahulu, mereka berpendapat ulama-ulama ahlussunnah yang berminhajkan `Asya`irah adalah sesat lagi menyesatkan dan mesti dibasmi habis, tetapi mazhab wahabi ketika itu tidak boleh berkembang disebabkan adanya kekhalifahan Usmaniyah yang menjaga mazhab ahlussunnah wal jama`ah al-`Asya`irah.
Diantara hasil tulisan Imam al-Bajuri yang membicarakan tentang tauhid didalam minhaj al-`Asy`ariyah adalah :
1 - Hasyiyah Kifayatu al-`Awam yang diberi nama Tahqiqul al-Maqam, kitab Kifayatu al-`Awam merupakan karangan guru Imam al-Bajuri yaitu Syeikh Muhammad al-Fadhali, kitab ini dipelajari oleh pelajar-pelajar al-Azhar hingga sampai juga kitab ini di negeri Indonesia dan Malaysia, di pondok-pondok tradisional kitab ini sebagai material pelajaran bagi tingkatan tsanawi, diantara pondok pesantren yang mempelajari kitab ini adalah pondok Pesantren Musthafawiyah Purba-Baru Mandailing Natal Sumatra Utara, didalamnya menyebut tentangnya sifat dua puluh yang wajib bagi Allah, dua puluh sifat yang mustahil bagi Allah, dan satu sifat yang boleh bagi Allah. Kemudian diterangkan sifat-sifat yang wajib, mustahil dan boleh bagi para Rasul-Rasul Allah.
2- Al-fathu al-Qarib Syarah Bidayatu al-Murid, kitab ini adalah karangan al-Imam as-Siba`i. Didalamnya menerangkan tentang tauhid atas minhaj al-`Asya`irah, Imam Ibrahim mencuba mengulas dan menjelaskan isi kitab ini agar mudah difahami oleh para pelajar.
3 - Hasyiyah `Ala Matni as-Sanusiyah, kitab Matan as-Sanusiyah merupakan kitab yang ringkas dan bagus susunannya. Kitab ini menjadi bahan rujukan dilembaga pendidikan Ahlussunnah Wal Jama`ah baik di negeri arab mahupun di Indonesia, Malaysia dan Tailand. Diantara lembaga pendidikan yang menjadikan matan Sanusiyah dengan Hasyiyahnya Ummu al-Barahin sebagai rujukan pelajaran adalah Musthafawiyah Purba Baru. Ramai ulama yang telah mensyarahkan kitab ini diantaranya adalah Imam al-Bajuri. Syeikh Ibrahim al-Bajuri mencuba untuk menjelaskan dan mengulas kitab yang kecil ini dengan penjelasan yang bagus dibuktikan dengan dalil-dalil naqal al-Quran dan Sunnah dan akal.
4 - Tuhfatu al-Murid `Ala Syarah Jauharatu at-Tauhid, kitab ini merupakan syarah dari matan manzhumah Jauharatu at-Tauhid yang sangat terkenal di kalangan para penuntut ilmu agama. Ianya merupakan hasil karya Syeikh Ibrahim al-Laqqani. Beliau merupakan seorang ahli didalam ilmu hadis dan tauhid. Kitab ini memuatkan 144 bait sya`ir. Ramai dikalangan ulama yang telah mensyarahkan kitab ini diantaranya Imam al-Bajuri. Imam al-Bajuri mencuba menumpukan segala kemampuannya dan keahliannya untuk mensyarahkan kitab ini, dengan cara mengulas dan memutuskan mana yang tepat dan rajih dikalangan ulama Ahlussunnah, beliau juga mengisinya dengan dalil naqal dan akal, kemudian beliau juga menyebutkan perbedaan pendapat diantara `Asya`irah dan Maturidiyyah didalam sebahagian permasalahan.
Dari keempat kitab Imam Ibrahim al-Bajuri didalam ilmu tauhid dapat kita simpulkan bahawa beliau seorang ulama `Asya`irah yang kuat dan memiliki peranan dalam mengembangkan mazhab `Asyairah, keahlian beliau bukan saja didalam tauhid bahkan didalam segala disiplin ilmu agama seperti Fiqih, Tafsir, Hadis, Bayan, Mantiq, Fara`idh dan lain-lainnya.
Wafatnya Syeikh Ibrahim al-Bajuri
Setelah menebarkan ilmunya kepada generasi selanjutnya, akhirnya Imam Ibrahim al-Bajuri menghembuskan nafas terakhirnya meninggalkan dunia yang fana menghadap Allah s.w.t. dengan tenang dan ridha. beliau meninggal duani pada hari kamis tanggal 28 dzulqa`idah tahun 1276 hijrah bertepatan pada 19 julai 1860 masehi, beribu pelajar hadir untuk menyolatkan Imam besar Ibrahim al-Bajuri, beliau disolatkan di Masjid al-Azhar asy-Syarif dan dikuburkan di kawasan Qurafah al-Kubra masyhur dengan sebutan al-Mujawarin.
[1]
Pengarang
kitab Kifayatul Awam. Kitab tersebut telah disyarahkan oleh Syeikh Ibrahim Al
Baijuri selaku anak muridnya yang dinamakan Tahqiqul Maqam ala Kifayatul Awam.
Kitab Kifayatul Awam merupakan antara kitab penting dalam pengajian pondok dan
pesantren di Nusantara.
No comments:
Post a Comment